Nieuwsbrief 1

We gaan weer beginnen!
                Een nieuw schooljaar staat voor de deur! We gaan bijna weer beginnen. Maandag is het zover, dan gaan de deuren voor iedereen weer open en is iedereen welkom. Wellicht voor de één leuk, voor de ander misschien spannend, maar we zijn er weer klaar voor! Sinds begin vorige week kwamen de eerste medewerkers weer op school om de voorbereidingen op te starten en deze week was het alweer een drukte van belang. Morgen de traditionele startvergadering, waarin we ’s ochtends met elkaar als team vergaderen over uiteenlopende onderwerpen, zodat we maandag goed kunnen starten. Ook zullen we dan als team met elkaar in gebed gaan om een zegen over dit nieuwe schooljaar te vragen; voor onze leerlingen, voor u als ouders en voor alle medewerkers van De Regenboog. Hoe het jaar ook mag verlopen voor De Regenboog in het algemeen, of voor uw gezin in het bijzonder, laten we elke dag weer mogen leven in afhankelijkheid van Hem die ons elke dag weer nieuwe liefde en nieuwe kracht geeft. Bidt u thuis mee? Dan kunnen we met een gerust hart het nieuwe schooljaar ingaan. De middag wordt gebruikt om in de clusters de laatste puntjes op de i te zetten en tenslotte ook praktisch de laatste zaken klaar te leggen voor maandag. De klas is schoon, opgeruimd en ingericht. De boeken, schriften en chromebooks liggen klaar en iedereen heeft er zin in. Alle seinen staan op groen!
Bij een nieuw schooljaar horen ook nieuwe leerlingen. Behalve de kleuters die nu en gedurende het schooljaar instromen zijn er ook nieuwe leerlingen (zij-instromers) in de volgende groepen:
  • Groep 4A: Mielaher
  • Groep 7B: Arshida
  • Groep 8A: Joëlle
Heel hartelijk welkom op De Regenboog, en dat geldt uiteraard ook voor de ouders. We hopen op een goede, mooie en leerzame tijd samen. Voor alle ouders geldt dat ik u graag vanaf deze plek een gezegend nieuw schooljaar wil toewensen, waarbij ik hoop dat u en uw kind(eren) zich snel thuis mogen voelen op De Regenboog en in de nieuwe klas.
 
Zoals u kunt lezen in de agenda onderaan deze nieuwsbrief en in de schoolapp staan de eerste activiteiten gepland op 1 en 6 september, nl. de luistergesprekken. Tijdens één van deze middagen/avonden (vanaf 15.00 uur) krijgt u de gelegenheid om de leerkracht uitgebreid te informeren over uw kind zodat we binnen ons onderwijs zoveel mogelijk rekening kunnen houden met de individuele situatie van uw kind(-eren), én bent u ook (kort) in de gelegenheid om kennis te maken met de leerkracht(en). U ontvangt binnenkort meer info via de schoolapp/Schoolgesprek.
 
Op 12 en 14 september staan de informatieavonden gepland waarop u uitgebreid geïnformeerd wordt door de leerkracht(en) van uw kind(eren) over ons onderwijs. Tijdens deze avonden kunt u ook informatie krijgen over de onderwijsondersteuning die wordt gegeven.
 
Personalia
                In de media heeft u ongetwijfeld gelezen over het leerkrachtentekort. Elk jaar zien we dat ook de Regenboog daar steeds meer hinder van ondervindt bij het invullen van de vacatures. Voor de zomervakantie was ik dan ook ontzettend dankbaar dat alle vacatures weer vervuld konden worden.
  • Helaas kwam daar in de zomervakantie onverwachts het bericht dat Marijke Smit, groep 3A, ontslag heeft genomen en heeft besloten om dichter bij huis een baan te accepteren. De exacte datum van vertrek is nog niet bekend, maar dat zal richting de herfstvakantie zijn. Uiteraard zijn we volop bezig met het werven van een nieuwe medewerker, maar dat valt in deze tijden niet mee. Daarom zijn we ook druk bezig met alternatieven. Ik houd u op de hoogte! Wilt u de vacature delen in uw netwerk?
  • Nathalie Hopman zult u ook dit jaar vaker tegenkomen op school. We kennen haar als stagiaire (3e jaars Pabo) in het afgelopen jaar. Dit schooljaar gaat zij haar LIO bij ons lopen. Voor en na haar LIO wordt zij ingezet als Onderwijsassistente. De eerste periode werkt zij op dinsdag en woensdag;
  • Bea Keegstra (IB’er middenbouw) gaat vanaf dit schooljaar een aantal taken overnemen van Dieta Buist. Belangrijkste voor u om te melden is dat daar ook de Verrijkingsgroepen voor de leerjaren 2 en 3 onder vallen;
  • We zijn dankbaar dat Carlien Borst (groep 6A) weer voor twee dagen in de formatie staat. We hopen en bidden dat zij er voldoende kracht en energie voor krijgt om dit te kunnen doen in het proces van re-integreren. Gelukkig staan er voldoende collega’s langs de zijlijn om bij te springen wanneer nodig.
 
Covid19
                Momenteel is het relatief rustig op het vlak van corona, maar schijn bedriegt. Van scholen wordt gevraagd zich goed voor te bereiden op eventuele volgende golven door het opstellen van goede draaiboeken die de bekende en steeds wijzigende ‘protocollen’ gaan vervangen. Op sectorniveau wordt er gewerkt aan een zogenoemde wendbaarheidsagenda: hoe kunnen we het onderwijs (systemisch) flexibeler maken, zodat het (nog) beter kan inspelen op een crisis zoals bijvoorbeeld een pandemie? Binnenkort komt daar concreet nieuws over naar buiten.
De basis voor die leidraad (en straks ook voor de draaiboeken op schoolniveau) is een schema, dat vier fasen aangeeft waarin we verzeild kunnen raken: donkergroen, lichtgroen, oranje en rood.
  • In het donkergroene scenario is er nog niet zoveel aan de hand. Het coronavirus leidt hooguit tot milde klachten, vergelijkbaar met een verkoudheid. Er is geen grote druk op het zorgsysteem. Het vasthouden aan de algemene basisregels is vooralsnog voldoende;
  • In het lichtgroene scenario is er al wat meer aan de hand: het coronavirus veroorzaakt griepachtige klachten en zeker als dit samenvalt met een periode waarin ook een griepvirus rondwaart, kan de druk op de zorg toenemen. Wellicht zijn er wat meer voorzorgsmaatregelen nodig, ook op school;
  • In fase oranje wordt het serieus: de druk op de zorg neemt significant toe en er worden contactbeperkende maatregelen ingezet. We weten allemaal wat voor impact dit op scholen heeft. Het zal dus zaak zijn om goed na te denken wat op locatieniveau nodig is en mogelijk is;
  • Met fase rood belanden we in het worstcasescenario: scholen gaan gedeeltelijk dicht en afstandsonderwijs wordt ingezet. Ook daarvan weten we wat de impact op het onderwijs is en op het welbevinden van medewerkers én kinderen én ouders én kinderopvang – en dus zullen we ook daarover goed moeten nadenken en bekijken wat op locatieniveau kan en moet, in samenwerking met alle partners.
Laten we hopen dat het allemaal niet zover komt, maar we kunnen beter voorbereid zijn, dan verrast worden. Wat voor de start van dit schooljaar belangrijk is, zijn de volgende algemene basisregels die we hanteren:
  • Medewerkers, leerlingen, ouders en bezoekers desinfecteren hun handen bij binnenkomst school;
  • Vóór en na lestijd en in de pauzes wordt er zoveel mogelijk gelucht (deuren en ramen open);
  • Ouders komen niet onnodig binnen de school;
  • Brengen van leerlingen (= standaard beleid, zie ook de info-flyer): 
    Groep 1: u mag uw kind de eerste maand tot in de gang brengen 
    Groep 2-8: u neemt afscheid op het plein, uw kind gaat zelf naar binnen 
We hopen hiermee de risico’s te beperken van uitval van leerlingen/medewerkers door Covid19.
 
Schoolapp
                In de app zijn alle activiteiten van het komende schooljaar weer vermeld. Ook bent u gekoppeld aan de nieuwe groep(en) waarin uw kind(eren) zitten. Hoe u de app kunt downloaden kunt u lezen in onze infoflyer die maandag wordt uitgedeeld aan de kinderen.
Groepsberichten (evt. met foto/video) kunt u lezen/bekijken via de button ‘Groepen’ (alle ouders van de groep kunnen dit zien). De Persoonlijke Inbox wordt gebruikt voor individuele berichten of berichten die bestemd zijn voor een deel van de ouders óf voor belangrijke berichten die echt gelezen moeten worden door u (u krijgt dan ook een kopie van het bericht in uw e-mailbox).
De nieuwsbrieven en informatie van de MR kunt u terugvinden onder de knop Nieuws. Nieuwsbrieven kunt u ook teruglezen op de website. Bij vragen over uw account of de schoolapp kunt u mailen naar dietabuist@cordeoscholen.nl
 
Gym
       Voor het komende schooljaar hebben we twee locaties waar we gymmen:
  • De groepen 1 en 2: in het speellokaal op onze hoofdlocatie aan het Reinaartpad;
  • De groepen 3 t/m 8: in sporthal ‘Reinaartpad’ aan het Reinaartpad.
Voor de specifieke gymtijden/-dagen van uw kind(eren) verwijs ik u graag naar de informatie van de leerkracht(en). Ook dit jaar maken we in diverse groepen gebruik van een vakleerkracht Bewegingsonderwijs. De vakdocent is alleen ingedeeld voor de groepen waar geen leerkracht met gymbevoegdheid is. We starten ons bewegingsonderwijs in principe vanaf de tweede schoolweek, dus vanaf maandag 29 augustus, tenzij de leerkracht u anders informeert.
 
Oproep van de Gebedsgroep: ‘Word ook gebedsouder’!
                Ook voor dit nieuwe schooljaar zijn we weer op zoek naar gebedsouders! Op onze school zijn twee gebedsgroepen actief: een algemene gebedsgroep en gebedsouders per groep.
Algemene gebedsgroep
Iedereen is van harte welkom om mee te bidden met de algemene gebedsgroep. In deze groep bidden we voor schoolbrede zaken, zoals voor de schooldirectie, het lerarenteam, de huisvesting en gezinnen in het algemeen. We komen één keer per maand op de maandagochtend bij elkaar. De data vind je op de website, in de app en onderaan elke nieuwsbrief. De bijeenkomst is van 8.40 tot 9.30 uur op het Reinaartpad.
Gebedsouders per groep
Daarnaast zijn we voor elke groep op zoek naar twee ouders die bidden voor de leerkrachten en kinderen van deze groep. Als gebedsouder ben je vrij om zelf met elkaar af te spreken op welke dag, hoe vaak en op welke plaats je wilt bidden. Ook sta je in contact met de leerkracht. In overleg met de leerkracht bepaal je bijvoorbeeld hoe je als gebedsouders aan het bidden vorm kunt geven, hoe gebedspunten worden aangedragen en hoe je contact houdt met andere ouders.
Bid je mee? Wil je meer informatie? Neem dan gerust contact op met Gonda Bus, tel. 06 – 29 34 26 43 of via e-mail: gebedsgroep@gbsderegenboog.nl.
 
GGD
                De Jeugdgezondheidszorg van GGD-regio Utrecht is er voor kinderen, jongeren en hun ouders om hen te adviseren en te ondersteunen bij gezond opgroeien.
Alle kinderen in Nederland krijgen op bepaalde leeftijden (rond 5/6 en rond 10/11 jaar) een uitnodiging voor een preventief gezondheidsonderzoek met als doel om samen met u als ouder/ verzorger de groei en ontwikkeling van uw kind te volgen. Het onderzoek sluit aan op de contactmomenten die u op het consultatiebureau heeft gehad. Naast een check van oren, ogen en groei is er aandacht voor hoe het verder met uw kind gaat op school, thuis en in de omgang met vriendjes. Ook buiten deze onderzoeken is de GGD het hele jaar door bereikbaar voor vragen en advies over gezond opgroeien. Kijk op www.ggdru.nl hoe u hen het makkelijkst kunt bereiken. Voor onze school is de contactpersoon Annet Noppers (verpleegkundige). Zij is bereikbaar via
telefoonnummer 06 – 12 42 18 42 of via de e-mail: anoppers@ggdru.nl
In week 37 en 38 worden alle leerlingen van leerjaar 7 en 8 door de GGD gescreend.
 
Sponsorkinderen
                Als school ondersteunen we (financieel) twee kinderen via Stichting ‘Red een Kind’ voor een hoopvolle toekomst. Vooral op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en inkomen wordt er van het geld dat de kinderen meenemen naar school, ondersteuning geboden. Bijv. een landbouwtraining hoe de opbrengsten van het land te vergroten, maar ook fundamentele zaken als schoolspullen en medicijnen. Om onze kinderen hiervan meer bewust te maken zullen we ook in het komende jaar hier weer aandacht aan geven. We hopen dat u hierin een stimulerende rol wilt spelen, zowel in het gesprek met uw kinderen als in het meegeven van een euro op maandag.

Jaaropeningen
                We willen graag a.s. maandag met de leerlingen een zegen vragen over het nieuwe schooljaar op de volgende momenten:
  • Groepen 1A, 1/2B en 1/2C: de leerkrachten verzorgen zelf een jaaropening omdat het voor de kleinsten al spannend genoeg is zo’n eerste schooldag;
  • Groepen 3/2B, 3A, 4A en 4/5B: 9.45 uur in de aula van het RP;
  • Groepen 5A, 5/6C, 6A: 10.30 uur in de aula van het RP;
  • Groepen 7A, 7B, 8A, 8B: 12.30 uur in lokaal 301 van de PW.
 
Het thema van de jaaropeningen (in alle groepen) is het thema van de christelijke kinderboekenweek ‘Gi-ga-groen’. Meer informatie over dit thema of de christelijke kinderboekenweek vindt u op: https://christelijkeboeken.nl/kinderboekenweek
In het verleden (vóór Covid19) waren we gewend ook een jaaropening voor ouders te organiseren. Die komt echter dit jaar nog te vervallen i.v.m. het feit dat Covid19 helaas nog onder ons is en we aan het begin van het nieuwe schooljaar geen onnodige risico’s willen nemen.
 
Info schooljaar 2022-2023
                Alle praktische info voor het nieuwe schooljaar wordt gebundeld in de informatieflyer die op de eerste schooldag uitgereikt zal worden aan alle leerlingen, zodat u vanaf de tweede schooldag volledig op de hoogte bent. Voor de eerste schooldag is het goed te weten dat we op beide locaties, alle dagen hetzelfde lesrooster aanhouden: van 8.30 uur tot 14.00 uur (deur open vanaf 8.20 uur). Er staat voor zover bekend één foutje in de flyer: de namen van de leerkrachten van groep 8A staan bij 8B en omgekeerd. U moet de A en B van groep 8 dus omdraaien. Aan groep 8A geven les Janet Versteeg en Anneloes Keller en aan groep 8B geven les Tanja Unger en Marianne Roorda.

Mobiele telefoons
                Het gebruik van mobiele telefoons door leerlingen is op school niet toegestaan (m.u.v. noodgevallen als er bijv. een ouder/verzorger gebeld moet worden). Op het moment dat er een leerling de mobiel meeneemt naar school, dan worden de volgende afspraken gemaakt met deze leerling:
  • de telefoon moet gedurende de gehele lesdag in de tas of telefoonzak bewaard worden (dit is op eigen risico, de school is niet aansprakelijk voor verlies/diefstal/schade);
  • de telefoon moet volledig uitstaan;
  • na de lesdag mag de telefoon weer gepakt worden;
  • in de pauzes blijven de telefoons in de tas of telefoonzak;
  • telefoons worden niet gebruikt voor lesdoeleinden (ook niet voor een Kahootquiz, omdat we hiervoor de chromebooks gebruiken).
 AVG
                AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming en is een Europese Privacywet. Als organisatie die persoonsgegevens beheert zijn wij verplicht om uw toestemming te hebben voor het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(-eren) en voor het opnemen van beeldmateriaal ten behoeve van leerdoeleinden van onze medewerkers. Aan deze verplichting wordt gehoor gegeven door, bij de inschrijving van uw kind op onze school, u een formulier te laten invullen waarop u aangeeft wel of geen toestemming te geven voor plaatsing van beeldmateriaal op verschillende media e.d. Deze toestemming is echter maar één jaar geldig. We moeten dus jaarlijks opnieuw toestemming vragen. Daarom verzoek ik u ook dit jaar vriendelijk om het daarvoor bestemde formulier in te vullen. U vindt dit formulier in de app onder ‘Formulieren’. Het is de bedoeling dat u dit formulier voor elk kind invult!
Doet u dit niet, dan handelen we naar de meest recente info die bij ons bekend is. Hartelijk dank voor uw medewerking.
 
Agenda
  • 22 augustus: eerste schooldag
  • 22 augustus: RP Jaaropeningen
  • 1 en 6 september: luistergesprekken
  • 2 september: Vergadering Identiteitscommissie
  • 5 september RP: Gebedsgroep ouders (vanaf 8.40 uur)
  • 5 september RP: MR
  • 12 september RP: Informatieavond leerjaar 1/2 (19.00 – 19.45 uur)
  • 12 september RP: Informatieavond leerjaar 3/4 (20.00 – 20.45 uur)
  • 14 september RP: Informatieavond groep 4/5B en leerjaar 5/6 (19.00 – 19.45 uur)
  • 14 september PW: Informatieavond leerjaar 7/8 (20.00 – 20.45 uur)
  • 26 september RP: Schoolfotograaf
  • 3 oktober RP: Gebedsgroep ouders (vanaf 8.40 uur)
  • 20 oktober: Jaarthemaviering met ouders (19.00 – 20.00 uur) onder voorbehoud Covid19
  • 22 t/m 30 oktober: Herfstvakantie
  • 31 oktober en 1 november: Studie-2-daagse (alle leerlingen vrij)
 
(RP = locatie Reinaartpad - PW = locatie Paladijnenweg)
 
Tot slot
Mocht u vragen hebben over deze nieuwsbrief of over andere zaken, dan bent u van harte welkom op onze school! Ik ben telefonisch bereikbaar op 033 - 47 67 883 of via de e-mail: klaaskoelewijn@cordeoscholen.nl.
Cookie instellingen