Nationaal Media Paspoort

Wij willen onze leerlingen graag leren hoe ze mediawijs kunnen worden én we willen ze krachtiger maken in hun gebruik van de media. We maken daarvoor gebruik van de doorlopende leerlijn van het Nationaal Media Paspoort. Deze leerlijn is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke onderzoeken. Hieruit blijkt dat mediawijsheid niet voldoende is om kinderen sterker te maken in het gebruik van media. Omdat kinderen de opgedane kennis niet altijd paraat hebben en niet toepassen op het moment dat het nodig is, is het belangrijk om kinderen ook bewust te maken van hun gevoelens, hen te leren emoties te herkennen en er anders mee te leren omgaan, zodat zij in staat zijn de kracht van de emoties te verminderen. Daarom bevat de lesmethode niet alleen lessen over mediakennis, maar ook oefeningen om te leren voelen wat media proberen te bereiken of met je doet. We helpen hen allereerst bewust te worden van de emoties waar de media, vaak subtiel, een beroep op doen en leren hen daarna hoe zij deze emoties beter kunnen reguleren, zodat zij minder snel emotioneel worden beïnvloed.

Aangezien steeds jongere kinderen in aanraking komen met media, denk aan televisie, maar ook aan tablets, is noodzakelijk om al in groep 1 en 2 te beginnen. De lessen zijn gebaseerd op het mediawijsheid competentiemodel van Mediawijzer.net, de netwerkorganisatie van het Ministerie van OCW.
Alle leerlingen krijgen les over 7 thema’s, die elk schooljaar terugkomen. De 7 lessen per schooljaar duren tussen de 20 en 50 minuten per les. De eerste twee lessen worden gegeven rondom de Week van de Mediawijsheid (in november). Naar keuze van de leerkracht krijgt de rest van de lessen ook een plaats in deze week of verspreid over de rest van het schooljaar.

De 7 thema’s zijn:
1. Weet wat je ziet
2. Bewaak je identiteit
3. Wat je geeft krijg je terug
4. Houd de klok in de gaten
5. Maak goede keuzes
6. Bescherm je privacy
7. Zorg voor je eigen veiligheid
 
In groep 5 maken de leerlingen een eigen digitaal paspoort aan waarin zij steeds hun eigen motivaties en individueel gekozen strategieën noteren. Dat doen zij ook in groep 6 en 7. In groep 8 hebben de leerlingen een eigen digitaal paspoort als een persoonlijk document dat hen richting en houvast geeft in de onlinewereld.




 
Cookie instellingen