Nieuwsbrief 7

Terugblik
We gaan alweer richting de Voorjaarsvakantie! Traditioneel is het na de Kerstvakantie altijd een drukke periode: niet alleen om het onderwijs kwalitatief zo goed mogelijk vorm te geven, maar ook omdat bijvoorbeeld de CITO’s worden afgenomen, er rapporten geschreven moeten worden, de KMT-weken worden georganiseerd en uitgevoerd, excursies, de adviezen voor het voortgezet onderwijs definitief op papier worden gezet en de voortgangsgesprekken worden gehouden. Allemaal heel zichtbaar, maar ook wordt er achter de schermen heel hard gewerkt, door IB’ers, RT’ers en Onderwijsassistenten, zodat onze leerlingen optimaal onderwezen kunnen worden, maar ook dat alle zichtbare zaken plaats kunnen vinden en voorbereid kunnen worden. Woensdag 8 februari hebben we met een groot deel van het team een studiemiddag/-avond gehad waarbij de Kanjertraining centraal stond. Onze methode voor sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen. Als zgn. Kanjerschool moeten we periodiek geschoold worden en door Covid19 heeft dit lang niet gekund. Door de grote druk op de Kanjerorganisatie was het niet mogelijk om een andere datum te plannen dan deze dag, zoals ik u eerder al liet weten. Goed en waardevol om hier met elkaar mee bezig te zijn en hierin verder geschoold te worden. Een positief pedagogisch klimaat is immers de basis van goed onderwijs!
Twee dagen later hebben we als team een studiedag gehad over Opbrengst Gericht Werken. We analyseren op die dag de opbrengsten van alle leerlingen, schoolbreed en per groep en trekken daar conclusies uit en stellen interventies vast die we in de komende periode inzetten om de resultaten verder te verbeteren. Ook vaardigheidsscores van individuele leerlingen komen aan bod. Een leerling kan nog zo goed scoren (een I of een blauwe score), maar als hij geen verbetering laat zien t.o.v. eerdere scores is dat ook reden voor extra alertheid. Dat is soms best ingewikkeld, want er zijn nogal wat factoren die van invloed kunnen zijn op de leerprestaties. Dat vraagt van iedereen op zo’n dag een kwetsbare houding, waarbij de centrale vraag is: “Wat kan ik, als leerkracht, anders doen om mijn onderwijs zo aan te passen dat alle leerlingen komen tot optimale resultaten?” Verder hebben onze nieuwe collega’s een presentatie gehouden over hun spreekwoordelijke ‘eerste 100 dagen’ op De Regenboog. Altijd interessant om te horen hoe zij de eerste tijd op onze school hebben ervaren en wat we daarvan kunnen leren in het proces van inwerken en begeleiden. Kortom: een geslaagde dag.
 
Personalia
We hebben de afgelopen weken iets meer ziekmeldingen gehad van medewerkers dan we gewend zijn. De griep is vaak de oorzaak. Soms ook een positief geteste medewerker. Vaak is het mogelijk om voor vervanging zorg te dragen door de Invalpool van CorDeo of omdat collega’s uit het team extra willen werken. Helaas ontkomen we er niet aan soms een klas naar huis te sturen, omdat we niet voor vervanging kunnen zorgen. We vertrouwen op uw begrip. Verder nieuws:
  • Juf Bea Keegstra (Intern Begeleider, IB, middenbouw), heeft aangegeven ons te gaan verlaten aan het einde van dit schooljaar. Zij zal haar neventaken per 1 april a.s. overdragen om vervolgens tot de zomervakantie alleen nog haar IB-taken door te zetten voor 1 dag in de week. Bea gaat per 1 april aan de slag als Steunpuntcoördinator bij een Samenwerkingsverband in een andere regio. Over haar opvolging hoop ik in een volgende nieuwsbrief te kunnen communiceren.
 
Bericht van de Identiteitscommissie
We hebben als commissie afscheid genomen van Harmke Verheij, Hendrik Jan van Dooren en Willemijn Dijkstra. Zij hebben zich de afgelopen jaren voor De Regenboog ingezet als ouders in de Identiteitscommissie. Heel erg bedankt voor jullie inzet in deze belangrijke commissie. De Ouderavond in maart is een mooi voorbeeld van het mooie en belangrijke werk van de Identiteitscommissie (een uitnodiging daarvoor leest u elders in de nieuwsbrief). We zoeken nog één ouder die het mooi vindt om betrokken te zijn bij De Regenboog op het gebied van identiteit. Voor vrijblijvende informatie kunt u een berichtje sturen naar janetversteeg@cordeoscholen.nl.
De ouders, die nu in de commissie zitten, stellen zich aan u voor:
  • Janine Arendsen-Gombert, moeder van Indy (1/2C) en Janoah (5/6C). Ik ben dankbaar dat mijn kinderen op school dezelfde boodschap van Gods liefde krijgen als thuis en in de kerk. Ik ben sinds anderhalf jaar lid van de Identiteitscommissie, ik vind het fijn om een bijdrage te kunnen leveren aan de mooie identiteit van De Regenboog;
  • Jeanique Verkade, getrouwd met Wim. Wij zijn de ouders van Fardau (groep 3), Melle (groep 1) en Julie. Wij wonen in het Leusderkwartier. We zijn lid van de Martuskerk bij ons om de hoek en toch is het elke zondag stressen om op tijd te komen. We hebben bewust gekozen voor De Regenboog vanwege de vertrouwde veilige omgeving. De band die je hebt met leerkrachten en ouders door onze christelijke achtergrond. Onze kinderen horen op school dagelijks uit de Bijbel, ze leren prachtige liedjes, bidden en krijgen zo mee dat het leven met God vanzelfsprekend is. Die stevige basis willen wij graag meegeven aan onze kinderen. Wij zijn erg blij met De Regenboog! En daarom zet ik me graag in als lid van de Identiteitscommissie, omdat ik deze waardevolle manier van christelijk onderwijs wil behouden. Spreek me gerust aan als je vragen, zorgen, wensen hebt op dit punt!;
  • Janske van der Valk, getrouwd met Ronald en moeder van Lars, Anoek en Lotte. Lars is groep 8 al gepasseerd. Naast mijn rol als moeder, ben ik maatschappelijk werker bij de Wijngaard. Leven vanuit geloof en het uitleven van dat geloof vind ik regelmatig een worsteling. Dichtbij God vind ik hoop en kracht. Maar de weerbarstige praktijk van het leven geeft ook een hoop vragen en uitdagingen. Om die reden vind ik het tof om binnen deze commissie van de school mee te mogen denken over onze christelijke identiteit;
  • Janet Versteeg, leerkracht van de Regenboog. Ik vind het mooi om mijn steentje bij te kunnen dragen in de gesprekken met toekomstige ouders met name over de identiteit. Wat verbindt ons, waar kunnen we van elkaar leren. Mooi om die christelijke (gereformeerde) basis ook mee te kunnen geven aan kinderen. De ouderavond op 14 maart zal een mooie invulling geven aan christelijk opvoeden op het gebied van seksualiteit en voorlichting.
Uitnodiging Ouderavond
Op 14 maart van 20.00 tot 22.00 uur, zal er in de aula van De Regenboog, locatie Reinaartpad, een ouderavond worden georganiseerd met als thema ‘Relationele en Seksuele Voorlichting’.
Op onze school wordt gewerkt met de methode ‘Wonderlijk Gemaakt’, een lessenserie voor seksuele vorming. Door deze lessen worden kinderen van jongs af aan vertrouwd gemaakt met hun eigen lichaam en hoe wonderlijk God ons allemaal geschapen heeft. Andere belangrijke onderwerpen zijn het omgaan met elkaar, een Bijbelse invulling van seksualiteit en weerbaarheid in bedreigende situaties. Daarvoor worden er in alle klassen enkele lessen gegeven vanaf maandag 13 maart. (Van 13-24 maart zijn de ‘Wonderlijk Gemaakt’-weken op De Regenboog.) In het kader van deze weken en de mooie, maar ook lastige onderwerpen, heeft de Identiteitscommissie een ouderavond georganiseerd. De Identiteitscommissie nodigt jullie van harte uit voor deze ouderavond.
Allette Pouwelse zal spreken over dit thema waarna we in kleine groepjes zullen doorpraten.
Vanaf 19:45 staat de koffie/thee klaar. Is er een vraag/casus/stelling waar je het graag over zou willen hebben? Dit kan je naar ons mailen, dit zullen we dan (anoniem) bij elkaar verzamelen. Opgeven is niet nodig, maar we vinden het wel fijn om ongeveer te weten hoeveel mensen we kunnen verwachten, dus is het fijn als je wilt mailen dat je komt naar: identiteitscommissie@gbsderegenboog.nl
Onderwerp van de ouderavond: ‘Relationele en Seksuele Voorlichting’: kinderen komen vroeg van alles tegen dat te maken heeft met relaties en seksualiteit: thuis, op school en breder, in onze maatschappij. Ze ontdekken hun eigen lichaam, zien verschillen tussen jongens en meisjes en ze komen in de pubertijd. Ze gaan vriendschappen aan, worden verliefd en ontdekken hun eigen seksualiteit. Relationele en seksuele vorming is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. Hoewel seksuele vorming allereerst een taak van ouders is, kan ook de school een belangrijke rol spelen.
 
Aankondiging onderzoek Inspectie van het Onderwijs
Op 16 maart a.s. komt de Inspectie van het Onderwijs naar onze school voor een thema-onderzoek. Met dit onderzoek halen zij informatie op over de algehele kwaliteit van het onderwijs. Dit onderzoek gaat over de kwaliteit van de extra ondersteuning. De inspecteur spreekt deze dag met medewerkers en drie leerlingen en haalt informatie op door een vragenlijst aan enkele ouders voor te leggen. De inspectie gaat conform de geldende AVG-regelgeving zorgvuldig om met persoonsgegevens, deze zullen niet herleidbaar zijn tot personen. De inspectie geeft in dit onderzoek geen oordeel over de school.
 
Diversen
  • Inmiddels komen we met de nieuwbouwplannen in de fase dat het Voorlopig Ontwerp (VO) van de buitenkant en de ruimte-indeling binnenkant afgerond moet worden. De laatste puntjes moeten op de spreekwoordelijke ‘i’ geplaatst worden. Zodra het VO overgaat in het DO (Definitief Ontwerp) zullen we dit ook zo snel mogelijk met u delen. We koersen aan op zomer 2025 als realisatiedatum van de nieuwe Regenboog;
  • Van enkele leerkrachten kreeg ik het signaal dat het vaker voorkomt dat leerlingen (zonder geldige reden) te laat komen op school. U zult begrijpen dat dit niet de bedoeling is. Een leerling die te laat binnenkomt, werkt verstorend voor anderen en het gaat ten koste van de effectieve onderwijstijd. Ik ga er dan ook vanuit dat u er alles aan doet om te zorgen dat uw kind(eren) op tijd op school zijn;
  • Vrijdag 10 maart is de Open Dag van vrijwel alle Amersfoortse Scholen. Officieel alleen in de ochtend, maar op De Regenboog zijn geïnteresseerde ouders de hele dag welkom. Wilt u deze mogelijkheid onder de aandacht brengen van de doelgroep in uw netwerk? U kunt daarvoor o.a. gebruik maken van de aankondiging in de bijlage en het promofilmpje via de link: https://www.youtube.com/watch?v=B_MNVU2NfI0&t=18s
We bieden nl. graag aan zoveel mogelijk kinderen goed, christelijk onderwijs! Dank voor uw medewerking;  
Informatie over VO-advies
Afgelopen periode zijn de definitieve Voorgezet Onderwijs-adviezen weer vastgesteld en donderdag 2 februari jl. zijn de kinderen van leerjaar 8 en hun ouders hiervan op de hoogte gesteld.
Misschien vraagt u zich wel af: hoe komt zo'n VO-advies voor mijn kind eigenlijk tot stand?
We volgen uw kind alle schooljaren door, zowel op sociaal-emotionele als op cognitieve ontwikkeling en communiceren daarover in het rapport en in oudergesprekken.
In de leerjaren 5 en 6 wordt uw kind door de betreffende leerkrachten ingeschat op cognitieve mogelijkheden en nemen we de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) af om te zien of uw kind wellicht aan het onderpresteren is. Daaruit volgen gesprekken tussen IB en leerkrachten. Als ouder wordt u hiervan op de hoogte gesteld in het voortgangsgesprek van februari van dat jaar.
Eind leerjaar 7 krijgt uw kind het voorlopig VO-advies mee. In dit leerjaar schat uw kind zichzelf in op basis van motivatie, interesse, werkhouding en resultaten. Een leerzaam proces van zelfreflectie. Daarnaast stelt IB samen met de leerkrachten van leerjaar 7 het voorlopig advies voor uw kind vast, wat altijd een dubbel advies is (VMBO BL-KL, VMBO KL-TL, VMBO TL-HAVO of HAVO-VWO). Naar aanleiding hiervan volgt een oudergesprek, waarin dit voorlopige advies, het liefst samen met uw kind, wordt doorgesproken.
Belangrijke succesfactoren voor een goed en passend schooladvies zijn:
  • de werkhouding (concentratie, motivatie, interesse, inzet, mate van zelfstandigheid, leertempo, zelfvertrouwen, zelfreflectie en doorzettingsvermogen);
  • de huiswerkhouding (plannen en organiseren, zelfstandigheid, resultaten van overhoringen);
  • de toetsresultaten (methodetoetsen en CITO-toetsen);
  • eventuele specifieke onderwijsbehoeften (specifieke kindkenmerken en welbevinden).
In leerjaar 8 wordt het definitieve VO-advies vastgesteld in nauw overleg met de leerkrachten van groep 8 en IB. Uw kind krijgt dan in principe een enkelvoudig advies (VMBO-BL, KL, TL, HAVO, VWO) soms met een aanvullend plaatsingsadvies in een zgn. dakpanklas (bijv. TL-HAVO of HAVO-VWO), omdat sommige VO-scholen geen "losse" HAVO-klassen hebben. In februari van dat jaar volgt dan het VO-gesprek met u en uw kind. We nemen, meestal in januari, ook de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) af, zodat u als ouders nog aanvullende informatie heeft voor de verwijzing naar het VO. Het is wellicht goed om te weten, dat het definitieve VO-advies van school niet wordt beïnvloed door de uitslag van NIO. Tenslotte hebben de kinderen van leerjaar 8 ook dit jaar voorafgaand aan het VO-advies een VO-opstel gemaakt, waarin ze presenteren welke richting past bij hen op basis van bovengenoemde succesfactoren. Erg waardevol om te lezen en hierover met de kinderen in gesprek te zijn op weg naar het VO.
 
Onderzoek naar effectiviteit OSJ
Timo Joosten, student van de master Youth Studies bij de Universiteit Utrecht komt onderzoek doen bij ons op school, over het ontwikkelen en uitvoeren van beleid om kinderen en jongeren te helpen. Hij loopt nu stage bij de gemeente Amersfoort, in het team Specialistische Ondersteuning Jeugd. Vanuit dit team gaat hij onderzoek doen naar het succes van de inzet van Marit den Boer (jeugdwerker van Youké) op De Regenboog. Zij heeft de afgelopen jaren vanuit de specialistische jeugdhulp de leraren met haar kennis en kunde ondersteund bij leerlingen of groepen die extra hulp nodig hebben. De inzet van Marit is tijdelijk, maar nu blijkt dat Marit door haar unieke bijdrage als ‘onmisbaar’ wordt gezien door ons als schoolteam. Aan Timo de taak erachter te komen waarom Marit zo waardevol is op De Regenboog en/of er een manier is om de bijdrage van Marit ook zonder haar in stand te houden. Dit onderzoek doet Timo door in gesprek te gaan met leraren, ouders, andere betrokkenen zoals het wijkteam en natuurlijk Marit zelf. We kijken ernaar uit om te leren hoe Marit ervoor zorgt dat leerlingen op De Regenboog zich optimaal kunnen ontwikkelen en we hopen dat dit onderzoek kan bijdragen aan het in stand houden hiervan!
 
Ouderbijdrage CorDeo
Binnenkort wordt de ouderbijdrage weer automatisch geïnd. De ouderbijdrage is bedoeld voor het dekken van kosten die de overheid niet vergoedt: voor extra activiteiten als schoolreisjes, pretdagen, excursies, Kerst, Pasen, Sinterklaas, en verder zaken als afscheid groep 8, afscheid leerling, projecten, aanvullend lesmateriaal e.d.
 
Financiële ondersteuning
In Amersfoort vinden we (o.a. gemeente en scholen) het belangrijk dat alle leerlingen kunnen meedoen. Ook als ouders minder inkomen hebben. Er zijn diverse regelingen voor sport, uitjes, gratis zwemles of huiswerkbegeleiding, speelgoed, kleding en nog veel meer. We willen graag dat iedereen die het nodig heeft, dit ook wéét en er gebruik van kan maken.
Hier vindt u ‘Regelingen voor kinderen’, waarin u meer informatie vindt over de verschillende mogelijkheden en regelingen waar u gebruik van kunt maken. 
Daarnaast is het handig om de website geldcheck033.nl eens te bekijken. Hier staan alle regelingen vermeld en kun je met een anonieme geldcheck binnen 5 minuten zien waar je recht op hebt.
Vanuit de gemeente Amersfoort wordt er ook maatwerkhulp voor inwoners geboden die vastlopen door financiële problemen. Dit doen zij via ‘Coaches Participatie en Inkomen’. Meer informatie via mail: cpi@amersfoort.nl of telefoon: 14033.
Verder zijn de informatiewinkels van Indebuurt033 een heel laagdrempelige manier voor inwoners om hulpvragen te stellen of advies te vragen. Kijk voor de openingstijden en locaties op internet: indebuurt033.nl/informatiewinkels.
 
Klimaat, kunst & kanjers
In de voorjaarsvakantie dompelt Kunstbrouwerij alle kinderen van Amersfoort weer drie dagen lang onder in allerlei creatieve workshops. Dit keer is het thema: KLIMAAT, KUNST & KANJERS. Van kookschorten en sokpoppen naaien tot insecten knutselen. Van tape-art tot animatie. Van minimusical tot modeshow. Kunstbrouwerij organiseert deze kunstzinnige kinderworkshops in samenwerking met Amersfoortse kunstenaars en organisaties.
De workshops zijn op 28 februari in ICOON (Amersfoort Vathorst), op 1 en 2 maart in het Eemhuis (Amersfoort centrum). Meer info op kunstbrouwerij.nl
 
Agenda
  • 25 februari t/m 5 maart Voorjaarsvakantie
  • 6 maart RP: Gebedsgroep ouders (vanaf 8.40 uur)
  • 8 maart: Biddag voor Gewas, Visserij en Arbeid (reguliere schooldag)
  • 10 maart RP: Open Dag Amersfoortse Scholen (9.00 – 12.00 uur)
  • 14 maart RP: Ouderavond met ID-commissie (vanaf 20.00 uur)
  • 21 maart: Vergadering ID-commissie
  • 30 maart t/m 5 april: KSG-week
  • 5 april: KSG-viering (19.00 - 20.00 uur)
  • 6 april: Studiedag (alle leerlingen vrij)
  • 7 t/m 10 april: Paasvakantie
  • 21 april: Koningsspelen
  • 22 april t/m 7 mei: Meivakantie
  • 8 mei RP: Gebedsgroep ouders (vanaf 8.40 uur)
 
(RP = locatie Reinaartpad - PW = locatie Paladijnenweg)
 
Tot slot
Mocht u vragen hebben over deze nieuwsbrief of over andere zaken, dan bent u van harte welkom op onze school! Ik ben telefonisch bereikbaar op 033 - 47 67 883 of via de e-mail: klaaskoelewijn@cordeoscholen.nl.
Cookie instellingen