Nieuwsbrief 8
Terwijl de Koningsspelen in volle gang zijn en twee heren van de Bible League met een grote smile op hun gezicht de opbrengst van de actie ‘Struggle4Bibles’ aan het tellen zijn, schrijf ik deze nieuwsbrief. Ik wil direct beginnen met u te bedanken voor de hulp in de afgelopen tijd. Wat fijn dat het weer mocht en kon en dat we daardoor weer mooie activiteiten konden organiseren.
De zon schijnt, de leerlingen zitten aan het ontbijt, de koelkast ligt vol tompoezen voor alle collega’s en de vakantie staat voor de deur. Dankbaarheid voert de boventoon. Er is hard gewerkt de afgelopen tijd door alle betrokkenen bij school, niet in de laatste plaats door de leerlingen en nu liggen er twee weken van vakantie op ons te wachten.
Uiteraard gaan onze gedachten ook uit naar onze naasten, dichtbij en ver weg die het moeilijk hebben. Oorlog, vluchtelingen, gebrek, verdriet, gemis, ook dat is helaas de harde werkelijkheid. Laten we onze Vader vragen of Hij wil helen waar zaken stuk zijn en of hij bescherming wil geven aan hen die dat heel hard nodig hebben. De wereld staat in brand, maar wij mogen weten dat we een gewonnen strijd voeren als we bij Hem horen. De Koning der koningen. Dat geeft rust en vrede. Die rust en vrede in wens ik u van harte toe in de komende vakantieperiode en uiteraard ook daarna!
Na de piek in het aantal besmette leerlingen (en collega’s) aan het begin van het jaar, zien we nu het aantal besmettingen langzaam aan tot nul gereduceerd worden. Tel daarbij op dat de ziekenboeg gelukkig ook weer vrijwel leeg is, dan is ook dat weer reden tot dankbaarheid.
- In de vorige nieuwsbrief schreef ik over de nieuwbouw. Inmiddels is de tweede schets gemaakt en ook goed ontvangen bij alle betrokkenen. Vandaag zit ik weer om de tafel met het projectteam Nieuwbouw, waarbij we de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ zetten om het Voorlopig Ontwerp af te ronden. Na de vakantie organiseren we een informatie-avond o.a. voor alle ouders. Wordt vervolgd dus.
- De fietsenstalling is afgelopen week helemaal afgekomen. Voor de winter was er al een flink begin gemaakt, maar bij gebrek aan goed weer kon dat niet afgerond worden. De laatste weken met prachtig droog weer waren voldoende voor de kunstenaar om het volledig af te kunnen ronden. Het resultaat mag er zijn!
De voorbereidingen voor de formatie van volgend schooljaar zijn in volle gang. De eerst stap is de zgn. ‘groepsverdeling’ (welke groepen komen er volgend schooljaar). Vervolgens maken we de groepsindeling (welke leerlingen in welke groep) en tenslotte ronden we de formatie af met welke juf/meester wordt er gekoppeld aan welke groep(en).
Nu dus de eerste stap. We hebben diverse opties besproken met het team en na flink alle plussen en minnen op een rij gezet te hebben en ook te kijken naar het meerjarenperspectief is er gekozen voor onderstaande groepsindeling. De groepsouders en MR zijn bij dit proces actief betrokken geweest, waarna de MR goedkeuring heeft afgegeven. De groepsverdeling voor volgend schooljaar ziet er als volgt uit:
Locatie Reinaartpad | Aantal leerlingen | Locatie Paladijnenweg | Aantal leerlingen |
Groep 1A | 9 + 14 | Groep 7A | 25 |
Groep 1/2B -> 1B | 21 + 3 -> 16 | Groep 7B | 23 |
Groep 1/2C | 25 | Groep 8A | 24 |
Groep 3B -> 3/2B | 16 -> 16 + 8 | Groep 8B | 24 |
Groep 3A | 25 | ||
Groep 4A | 25 | ||
Groep 4/5B | 24 | ||
Groep 5A | 23 | ||
Groep 5/6B | 22 | ||
Groep 6A | 24 |
Toelichting:
– Groep 1A: 9 + 14 betekent dat deze groep start met 9 leerlingen en dat er gedurende de maanden oktober, november en december 14 leerlingen instromen;
– Groep 1/2B: deze groep start met 21 leerlingen (waaronder 8 tweedejaars leerlingen). In de maanden januari en februari stromen daar 3 leerlingen bij, waardoor zij op 24 leerlingen uitkomen. Op 8 maart 2023 (na de Voorjaarsvakantie) zullen de 8 tweedejaarsleerlingen overstappen naar de 3A, waardoor er 16 eerstejaars leerlingen overblijven en er plaats is voor nieuwe instroom. De groep gaat dan verder als 1B;
– Groep 3B: de groep start met slechts 16 leerlingen. Na de voorjaarsvakantie van 2023 stromen er 8 tweedejaars leerlingen in, waardoor de groep verder gaat als 3/2B met 24 leerlingen;
Deze ‘switch’ van tweedejaarsleerlingen uit de 1/2B richting de 3B is noodzakelijk om te voorkomen dat er geen ruimte is voor nieuwe instroom en om te voorkomen dat de kleutergroepen qua aantal leerlingen boven de 25 uitkomen. Gelukkig hebben we ervaring in het recente verleden met deze switch en als we dit goed begeleiden is dit voor alle betrokkenen goed te doen.
Wat verder opvalt is het feit dat er drie groepen zijn met vijfdejaars leerlingen. Hiervoor is gekozen om meerdere redenen. De belangrijkste zijn de groepsgrootte van de huidige groep 4A (29 leerlingen) én op deze manier kunnen we de zorgzwaarte evenredig verdelen over drie groepen.
Resultaat:
Met deze groepsverdeling creëren we een situatie waarbij alle groepen klein blijven met max. 25 leerlingen (gemiddeld ruim 23 kinderen), waar nog voldoende ruimte is bij de kleutergroepen voor instroom én waarbij we enkele hindernissen bij voorbaat wegnemen. Voor deze mooie groepsverdeling brengen we twee offers: 8 tweedejaars leerlingen switchen van groep na de Voorjaarsvakantie en we moeten de huidige leerjaren 3, 4 en 5 opnieuw indelen. Met beiden hebben we gelukkig positieve ervaringen.
Groepsindeling en overwegingen
Bij de indeling van kinderen in de groep(en) spelen de kenmerken en de omstandigheden van het kind een belangrijke rol. We kijken onder andere naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leerontwikkeling, de onderwijsbehoeften, de taakgerichtheid en concentratie en de relaties binnen de groep. We vinden het belangrijk om bij onze overwegingen voor de groepsindeling ook het beeld dat u als ouder of verzorger van uw kind hebt te betrekken. Daarom krijgt u de mogelijkheid om uw overwegingen aan te geven met betrekking tot de plaatsing van uw kind(eren) in de groep. U kunt dat doen door het invullen van het formulier bij deze nieuwsbrief. Ook zullen de kinderen de gelegenheid krijgen om hun voorkeur aan te geven. Zij worden door hun groepsleerkracht hierover benaderd.
Vandaag is ook de afsluiting van de actie ‘Struggle4Bibles’ van Bible League. Met deze actie dragen we bij aan het verlangen om wereldwijd mensen en kinderen die nog nooit van Jezus Christus gehoord hebben te bereiken met het Evangelie. Er zijn uiteindelijk, maar liefst 2045 kinderbijbels gesponsord die bestemd zijn voor kinderen in Nepal die daar zelf niet voldoende financiële middelen voor hebben. Namens Bible League, maar vooral namens alle kinderen die door deze actie een kinderbijbel krijgen, heel hartelijk dank!
Af en toe krijgen we opmerkingen van ouders dat niet duidelijk is waar nieuwe berichten in de app te vinden zijn. Wanneer u de tijdlijn inschakelt kunt u makkelijk zien welke berichten nieuw geplaatst zijn. U doet dat bij instellingen (tandwieltje linksboven) en tijdlijn inschakelen. Ook werkt de app het beste wanneer u de nieuwste versie van de app hebt. Wanneer u niet de automatische updates hebt aanstaan, kunt u updaten door de app weer op te zoeken in de App store en te klikken op Bijwerken. De nieuwste versie van de app is voor Android 3.45.5 en voor IOS 3.48.
Agenda
- 22 april: Koningsspelen
- 23 april t/m 8 mei: Meivakantie
- 9 mei: Gebedsgroep ouders (vanaf 8.40 uur)
- 26 t/m 29 mei: Hemelvaartvakantie
- 30 mei RP: MR
- 4 t/m 6 juni: Pinkstervakantie
- 7 juni: CorDeo Studiedag (alle leerlingen vrij)
- 13 juni: Gebedsgroep ouders (vanaf 8.40 uur)
- 15 juni: leerjaar 1 t/m 6 Voortgangsgesprekken (op uitnodiging leerkracht)
- 15 juni: leerjaar 7 Voorlopig VO-adviesgesprekken
- 22 juni: Studiedag OGW (alle leerlingen vrij)
- 27 juni: Samen in Actie-avond (vanaf 19.00 uur)
- 28 juni: Doorschuifmiddag (12.30 -14.00 uur)
- 28 juni: MR
- 4 juli: Gebedsgroep ouders (vanaf 8.40 uur)
- 8 juli t/m 21 augustus: Zomervakantie
(RP = locatie Reinaartpad PW = locatie Paladijnenweg)
Tot slot
Mocht u vragen hebben over deze nieuwsbrief of over andere zaken, dan bent u van harte welkom op onze school! Ik ben telefonisch bereikbaar op 033 – 47 67 883 of via de e-mail: klaaskoelewijn@cordeoscholen.nl.